Léky a potravinové doplňky v reklamě
22.02.2015 13:00
Základem právní úpravy je do našeho právního řádu recipované evropské právo. To zmiňuje tuto problematiku v celé řadě směrnic, které vznikají již od 80. let minulého století.
Zaměřují se zejména na boj proti klamavé reklamě, ale samozřejmě také usilují o komplexní úpravu citlivých výrobků, mezi které rozhodně léčiva patří.
V tuzemském právním řádu základ úpravy tvoří zákon č.40/1995 Sb, o regulaci reklamy, který reflektuje i zmiňované směrnice, jimiž je Česká republika vázána.
Obecná ustanovení
Zákon o regulaci reklamy stanoví zákaz reklamy na léčiva jejichž prodej je protiprávní (sem spadají například nechválení léčiva). Dále zakazuje tzv. skrytou reklamu, tj. neoznačenou jako reklamu, dále reklamu proti dobrým mravům, nekalé obchodní praktiky a srovnávací reklamu na léčiva.
§ 5a zákona o regulaci reklamy - reklama na léčiva určená pro veřejnost
Dle zmiňovaného zákona je nepřípustná reklama na léčiva, která jsou k dispozici pouze na lékařský předpis, dále na léčiva s obsahem omamných nebo psychotropních látek. Za účelem reklamy nesmí být rozdávány vzorky léků. Reklama by neměla přímo naznačovat, že pouhým užíváním daného léčiva se uživateli zlepší zdravotní stav.
§ 5b zákona o regulaci reklamy - reklama určená pouze odborníků
Smí být šířena jen odborníkům prostřednictvím odborných časopisů, bulletinů, pořad- atd. Může již obsahovat podrobné údaje o složení léčiva, systém hrazení atd. Vzorky je v tomto případě možno poskytovat, ale jen v omezeném množství a na písemnou žádost (nesmí ale obsahovat omamné nebo psychotropní látky). Odborník nesmí dostávat žádné dárky v souvislosti se snahou o upřednostnění daného preparátu mimo pozorností nepatrné hodnoty vhodné k výkonu povolání (hrazení ubytování atd. na konferencích zákon umožňuje).
Státní dohled zajišťuje Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, jde-li o reklamu šířenou televizí nebo rozhlasem. Dále Státní ústav pro kontrolu léčiv - zejména jde-li o humánní léčiva. Nejčastějším řešením prohřešků je pokuta a to až do výše 5 milionů Kč.
Máte pocit, že došlo v souvislosti s volně prodávanými léky a reklamou k poškození vašich práv? Vyhledejte si právníka, zaměřujícího se na zdravotnické právo, v seznamu advokátů a braňte se.
———
Zpět